Nu se plătește o compensație pentru fiecare întrerupere de zbor. Prin urmare, compania aeriană vă poate refuza despăgubirea, chiar dacă zborul dvs. a fost anulat sau întârziat cu mai mult de 3 ore peste ora de aterizare programată. Principalele circumstanțe excepționale în care un transportator aerian nu este obligat să plătească compensații sunt următoarele
În cazul condițiilor meteorologice și al vremii nefavorabile, intensitatea este importantă și este întotdeauna evaluată individual. Este posibil ca o ploaie puternică sau o furtună ușoară să nu afecteze zborul în anumite situații. Cu toate acestea, dacă este însoțită de rafale de vânt, de exemplu, controlul traficului aerian poate decide să nu autorizeze aeronava la decolare sau să întârzie zborul.Lista de circumstanțe extraordinare de mai sus este orientativă și este extinsă treptat de practica CJUE, care ia în considerare și alte situații care ar putea fi clasificate drept circumstanțe extraordinare. Examinăm câteva dintre acestea mai jos. Dacă sunteți în căutarea de informații despre refuzul la îmbarcare, cunoscut sub numele de overbooking, vă rugăm să citiți articolul nostru separat.
CJUE își întemeiază toate deciziile pe articolul 5 alineatul (3) din Regulamentul nr. 261/2004 privind dreptul la despăgubiri pentru întreruperea zborurilor. Potrivit acestuia, o companie aeriană este exonerată de obligația de a plăti o compensație financiară dacă dovedește că anularea sau întârzierea zborului a fost cauzată de circumstanțe extraordinare care nu ar fi putut fi evitate chiar dacă ar fi fost luate toate măsurile rezonabile. CJUE a adoptat două reguli de bază care trebuie să fie îndeplinite cumulativ pentru ca o circumstanță care afectează o anumită situație să fie calificată drept "extraordinară". Circumstanța trebuie să se refere la un eveniment care, în primul rând, nu este inerent în cursul normal al activităților transportatorului aerian și, în al doilea rând, din cauza naturii sau a originii sale, se află în afara controlului efectiv al acestuia. Este suficient ca unul dintre aceste criterii să nu fie îndeplinit pentru ca un pasager să aibă dreptul la despăgubiri pentru un zbor anulat sau întârziat.
Problema grevelor este una dintre cele mai dezbătute în contextul circumstanțelor extraordinare. În general, grevele sunt menționate în regulamentul UE în lista evenimentelor care pot fi clasificate drept circumstanțe excepționale. Cu toate acestea, CJUE a emis mai multe decizii cheie care spun care greve sunt circumstanțe excepționale și care nu sunt.
O grevă a piloților sau a personalului companiei aeriene este considerată de CJUE ca fiind o situație pentru care compania aeriană este responsabilă. În cazul în care zborul dumneavoastră este perturbat din cauza unei greve declanșate direct de piloți sau de alt personal al transportatorului, sau de sindicatul angajaților transportatorului, pasagerii au dreptul la despăgubiri.Aceasta este o decizie foarte importantă care spune că transportatorul aerian este responsabil pentru o astfel de situație și că acest tip de grevă nu este o circumstanță extraordinară.
O grevă a angajaților aeroporturilor este considerată o circumstanță extraordinară, spre deosebire de o grevă a angajaților companiilor aeriene. Dacă zborul dvs. este întrerupt din cauza unei astfel de greve, din păcate nu aveți dreptul la despăgubiri. Astfel, CJUE a decis, în mod destul de logic, să separe cele două situații, iar în cazul unei greve a personalului aeroportului sau a personalului de control al traficului aerian, transportatorul nu este răspunzător, deoarece nu poate influența în niciun fel situația. Astfel, în cursul călătoriilor lor, este posibil ca pasagerii să se fi confruntat, în ultimii ani, cu mai multe greve, de exemplu, ale personalului de manipulare a bagajelor din aeroporturi. Cu toate acestea, cea mai frecventă grevă este greva ATC, care afectează traficul aerian pe întreg teritoriul. De obicei, companiile aeriene nu pot face nimic în legătură cu aceste situații și nu sunt obligate să despăgubească pasagerii pentru anulări, întârzieri sau zboruri de legătură pierdute.
CJUE face distincție între circumstanțele care decurg din activitățile companiei aeriene (interne) și cele care decurg independent de activitățile companiei aeriene (externe). Circumstanțele externe sunt aproape întotdeauna considerate a constitui o circumstanță extraordinară. În cazul defectelor tehnice, este apoi relevant dacă defectul este un defect care apare pe aeronavă din cauza lipsei de întreținere sau în timpul întreținerii acesteia, sau un defect care a fost în afara controlului transportatorului aerian. În cazul în care problema tehnică apare în timpul întreținerii și rezultă, de exemplu, din uzura normală a aeronavei, este o situație pentru care transportatorul aerian este responsabil și pentru care pasagerii au dreptul la despăgubiri în cazul anulării sau întârzierii zborului.
Cu toate acestea, dacă defecțiunea tehnică este cauzată de o situație pe care compania aeriană nu ar fi putut să o prevadă sau să o prevină, este o circumstanță extraordinară pentru care transportatorul nu este responsabil și, prin urmare, nu se datorează nicio despăgubire.
Lovirea unei păsări este unul dintre cele mai frecvente motive pe care le puteți întâlni atunci când o companie aeriană vă refuză cererea de despăgubire. CJUE a hotărât că, dacă un zbor este întârziat sau anulat din cauza unei lovituri de păsări anterioare care a cauzat o defecțiune tehnică sau o inspecție necesară a aeronavei, nu există nicio cerere de compensație financiară. Din nou, aceasta este o decizie logică, deoarece compania aeriană nu ar fi putut să prevadă sau să anticipeze această situație.
Cu toate acestea, este important de reținut că, deseori, companiile aeriene abuzează de acest motiv și s-ar putea să constatați că linia aeriană refuză să vă despăgubească, invocând o lovitură de pasăre care nu a avut loc de fapt.
În timpul călătoriei, este posibil să vă confruntați cu o serie de alte situații care vă pot întârzia sau chiar anula zborul. Pentru a încheia, iată alte două situații interesante și evaluarea lor din punct de vedere al despăgubirii.
CJUE s-a ocupat, de asemenea, de o situație în care pilotul unei aeronave a fost nevoit să efectueze o aterizare neprogramată pe un alt aeroport din cauza comportamentului perturbator al unuia dintre pasagerii de la bord. Echipajul a debarcat pasagerul și bagajele acestuia și apoi s-a îndreptat spre destinația finală. După cum probabil bănuiți, aceasta va fi din nou o circumstanță excepțională pentru care pasagerii nu au dreptul la despăgubiri. Compania aeriană nu a avut niciun control asupra situației.
O decizie destul de controversată în ultimii ani este apoi întârzierea sau anularea unui zbor din cauza bolii sau chiar a decesului pilotului sau a altor membri ai personalului înainte de plecare. CJUE a decis că astfel de situații dau dreptul pasagerilor la despăgubiri, cu excepția cazului în care un număr mare de membri ai personalului companiei aeriene se îmbolnăvesc, paralizând astfel operațiunile companiei aeriene. Prin urmare, compania aeriană trebuie să aibă personal de înlocuire la fiecare zbor în cazul în care se întâmplă ceva similar și este astfel răspunzătoare pentru orice perturbare a zborului. Deși aceasta este (din fericire) o situație mai mult sau mai puțin excepțională, care trebuie întotdeauna evaluată în mod individual, ar trebui să aveți dreptul la despăgubiri într-un astfel de caz.
În unele cazuri, companiile aeriene individuale pot avea proceduri diferite. Dacă vedeți compania aeriană care v-a operat zborul în lista de mai jos, puteți citi articolul specific privind modul de obținere a compensației.