În conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 261/2004 al UE, aveți dreptul să solicitați o compensație de până la 600 de euro dacă:
În cazul în care compania aeriană vă anulează zborul cu mai puțin de 14 zile înainte de ora de plecare programată, aveți dreptul să solicitați următoarele compensații:
Aveți dreptul la rambursarea integrală a prețului biletului, indiferent de momentul în care ați fost informat despre anulare. Prin urmare, nu este necesar ca zborul să fie anulat cu mai puțin de 14 zile înainte de plecare. În această situație, compania aeriană vă poate oferi o formă alternativă de rambursare (de exemplu, un voucher), dar nu trebuie să fiți de acord cu aceasta, iar compania aeriană este obligată să vă ramburseze banii. În cazul zborurilor reglementate din afara UE, forma de rambursare depinde de termenii și condițiile comerciale ale companiei aeriene sau de legislația țării în care își are sediul compania aeriană.
În loc să vă ramburseze prețul de achiziție al biletului, compania aeriană vă poate oferi, de asemenea, un zbor alternativ către destinație, la o dată cât mai apropiată.
În cazul în care zborul dumneavoastră este anulat cu mai puțin de 14 zile înainte de plecare, aveți dreptul la o compensație financiară de până la 600 EUR de persoană, pe lângă posibilitatea de a alege între rambursare și un zbor alternativ. Compania aeriană nu este obligată să vă plătească o compensație financiară decât dacă îndeplinește următoarele condiții pentru zborul de înlocuire:
În cazul în care zborul dumneavoastră este anulat cu mai puțin de 14 zile înainte de plecarea programată, aveți dreptul la o compensație de până la 600 EUR de persoană, în conformitate cu reglementările UE. Valoarea compensației depinde de durata zborului și de perioada de timp în care zborul de înlocuire este întârziat față de zborul rezervat inițial. Pentru mai multe detalii, consultați tabelul de mai jos.
După cum se arată în tabel, în cazul în care compania aeriană vă oferă un zbor alternativ și ajungeți la destinație cu o întârziere mai mică de două, trei sau patru ore, în funcție de durata zborului, compania aeriană are dreptul de a vă reduce compensația financiară cu 50%.
Compensația financiară nu este singurul lucru la care aveți dreptul în cazul în care zborul dumneavoastă este întârziat. Pe lângă compensația de până la 600 de euro, aveți dreptul și la:
Anularea unui zbor este un inconvenient în sine, cu atât mai mult dacă nu vi se oferă un zbor de înlocuire decât a doua zi. În acest caz, compania aeriană ar trebui să vă ofere cazare gratuită la hotel, inclusiv transportul la și de la aeroport. Dar dacă compania aeriană vă refuză această cerere, puteți găsi și plăti singuri cazarea, iar ulterior puteți depune o cerere de rambursare a costurilor suportate la compania aeriană.
Dacă nu vi s-a permis îmbarcarea în avion și sunteți afectat de situația de overbooking, am pregătit un articol separat pentru dumneavoastră.
În cazul în care zborul dumneavoastră este anulat din cauza unei "circumstanțe extraordinare", compania aeriană nu este obligată să vă plătească o compensație financiară. Vă rugăm să rețineți că aveți întotdeauna dreptul la rambursarea prețului biletului (sau la un zbor alternativ) și la cazare în cazul unei întârzieri peste noapte. Acest lucru se aplică indiferent dacă a fost sau nu o circumstanță extraordinară. Circumstanțele extraordinare se aplică numai în cazul compensației financiare. Aceasta include situații precum:
Cu toate acestea, nu întotdeauna este vorba de o circumstanță excepțională. De exemplu, în majoritatea cazurilor, o astfel de defecțiune tehnică a aeronavei va fi considerată o circumstanță pentru care compania aeriană este responsabilă și veți avea dreptul la compensații financiare.
Vă rugăm să rețineți că aveți întotdeauna dreptul la rambursarea prețului biletului (sau la un zbor alternativ) și la cazare în cazul unei întârzieri peste noapte. Acest lucru se aplică indiferent dacă a fost sau nu o circumstanță excepțională. Circumstanțele extraordinare se aplică numai în cazul compensației financiare.
Dacă zborul dumneavoastră a fost întârziat de compania aeriană și, ca urmare, ați pierdut zborul de legătură, nu intrați în panică. Compania aeriană este obligată să vă organizeze un zbor alternativ către destinația finală. Nu uitați că, pe lângă zborul de înlocuire, aveți dreptul și la o compensație financiară de până la 600 de euro.
Pentru mai multe informații, consultați secțiunea Pierderea unui zbor de legătură.
Este important să nu intrați în panică. Faceți o fotografie a cărții de îmbarcare sau înregistrați-o pe telefon. Încercați să aflați de la biroul de informații motivul anulării zborului dumneavoastră. Verificați la ghișeu pentru informații despre un posibil zbor alternativ. Dacă anularea este afișată pe panoul de plecare, este bine să faceți o fotografie a acesteia. Orice dovadă a anulării accelerează întregul proces de compensație. Aflați la ce aveți dreptul în situația dumneavoatră și solicitați băuturi răcoritoare și aranjamente pentru hotel dacă întârzierea durează peste noapte.
Contactați-ne folosind formularul. Vom rezolva totul pentru dumneavoastră și vă vom trimite banii care vi se cuvin pentru anularea zborului până a doua zi.
Există două modalități de a completa o cerere de compensație. Fie încercați să faceți propriile aranjamente cu compania aeriană pentru a obține compensații pentru zborul anulat. Sau puteți completa formularul de pe Refundio.ro și să lăsați procesul de compensație în seama noastră.
Puteți obține despăgubiri pentru zborul anulat pe cont propriu, fără a apela la serviciile noastre. Cu toate acestea, trebuie să țineți cont de faptul că întregul proces de obținere a compensației poate fi de lungă durată (totul durează până la 12 luni) și mai ales fără nicio garanție de succes. Să știți la ce aveți dreptul în cazul anulării unui zbor și să obțineți totul în același timp nu este ușor. Este posibil să nu primiți nici măcar o compensație după multe luni.
Dacă vederea zecilor de e-mailuri și a lunilor de târguială cu compania aeriană vă face să vă simțiți mai rău la stomac decât turbulențele din avion, puteți lăsa întregul proces în seama noastră.
Completați formularul nostru în 5 minute, noi analizăm totul și vă răspundem în aceeași zi cu o ofertă de compensație. Apoi vom aranja compensația pentru zborul dumneavoastră și, dacă este posibil, vă vom trimite suma în avans. Fără așteptări, fără stres și, cel mai important, cu certitudinea că veți primi o compensație. Acest lucru se datorează faptului că suma rămâne la dumneavoastră chiar dacă ulterior pierdem litigiul cu compania aeriană.
Compania aeriană mi-a oferit un zbor alternativ. Am dreptul și la o compensație financiară?
Da. Dacă sunt îndeplinite condițiile (a se vedea Compensarea pentru zboruri anulate - la ce aveți dreptul?), aveți dreptul nu numai la rambursarea prețului biletului sau la un zbor alternativ, ci și la o compensație financiară de până la 600 EUR de persoană.
Am dreptul la despăgubiri pentru un zbor anulat chiar dacă zbor în afara UE?
Da. Aveți dreptul la despăgubiri în temeiul Regulamentului european dacă zborul dumneavoatră a plecat de pe sau a ajuns pe un aeroport din UE și a fost operat de un transportator aerian cu sediul în UE. Pentru a vă da o idee, acest lucru ar include un zbor de la Praga la Dubai, dar și un zbor de la Dubai la Praga, dacă este operat de o companie aeriană europeană (de exemplu, Smartwings sau Wizzair). Un zbor de la Dubai la Praga operat, de exemplu, de Emirates nu este acoperit de Regulamentul european.
Zborul meu a fost anulat din cauza vremii nefavorabile, am dreptul la despăgubiri?
Din păcate, nu. Vremea rea este considerată o circumstanță extraordinară pentru care compania aeriană nu este responsabilă. Nu aveți dreptul la o compensație financiară, dar aveți dreptul la rambursarea prețului biletului sau la un zbor alternativ, precum și la cazare la hotel sau la băuturi răcoritoare.
Compania aeriană mi-a refuzat cererea de compensație pentru circumstanțe extraordinare. Ce pot să fac?
Completați formularul nostru. Chiar dacă compania aeriană v-a respins cererea, vom încerca să facem ceva în acest sens. Cu toate acestea, pe viitor, este mai ușor să ne contactați direct pentru a evita astfel de situații.
Angajatorul meu mi-a cumpărat biletul și am zburat în cadrul unei călătorii de afaceri. Mai am dreptul la compensații pentru anulare?
Da. Nu contează cine a cumpărat biletul, ci cine ar fi trebuit să efectueze zborul. Veți avea dreptul la compensații la același nivel ca și cum ați fi fost în vacanță cu familia dumneavoastră.
Am întocmit o listă cu cele mai frecvente companii aeriene pe care le puteți întâlni în călătoriile dumneavoastră. Pentru fiecare dintre ele, veți găsi instrucțiuni despre cum să obțineți despăgubiri pentru un zbor anulat sau întârziat.